Petua Wan Su  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Mengikut kelaziman pengukir-prngukir kayu, sesuatu ukiran itu terlebih dahulu di "balak" sebelum meneruskan kerja-kerja mengukir. Bagi Pak Su, cara demikian hanya merugikan kayu sahaja kerana ia boleh menjadi nipis. Tambahan pula, corak bunga seperti bunga timbul tidak begitu kelihatan seperti yang dikehendaki. Sebaliknya ukiran kayu perlu dipelas dan diteruskan dengan cara membalak sebelum beralih kepada proses menyilat serta kerja-kerja selanjutnya. Seseorang pengukir itu harus memastikan bahagian-bahagian yang tidak dikehendaki dibuang bagi membolehkan corak-corak bunga timbul dan kelihatan menarik.

Diperingkat mempelas, lentik-lentik di bahagian hujung bunga harus dijaga dengan rapi. Kertas pasir digunkakan sebagai bahan melembutkan dan mencantikkan ukiran bunga. Amalan penjagaan semasa proses menyilat mempunyai sedikit persamaan dengan peringkat mempelas. Kelembutan batang bunga dijaga supaya tidak mudah patah. Bagi mengelakkan batang bunga melengkung, pahat digunakan untuk memahat di bahagian urat kayu. Sebaik sahaja proses mengukir hampir siap, bekas-bekas yang telah dipahat seterusnya diketuk perlahan-perlahan. teknik penjagaan seperti ini turutdilakukan ke atas kayu jenis bujur dan pintas.

kesemua aturcara ini adalah semata-mata untuk tempahan-tempahan yang mahal kerana ia melibatkan kawalan mutu, kos pembuatan dan faktor masa dalam menyempurnakan sesuatu hasil ukiran

Menurut Pak Su, corak bunga mempunyai pertalian dengan jenis kayu. Bagi ciptaan ukiran-ukiran yang kecil, kayu jelutung diutamakan.Sementara ukiran jenis besar kayu jenis cengal adalah lebih sesuai.

Sebagaimana tukang-tukang kraf yang lain, Haji Wan Su tidak lari dari pantang larang. Petua yang pernah dipegang oleh beliau dahulu agak unik sedikit. Ketika memulakan kerja-kerja mengukir beliau akan memastikanbahawa tidak ada orang yang melihatnya bekerja. Beliau berprasangka seolah-olah ada orang yang memerhati dan menganggap hasil kerjanya tidak cantik dan kemas. Pak Su percaya konsentrasinya boleh hilang akibat kehadiran seseorang itu.

-- Tahun 1990 --

Artikel ini telah ditulis pada hari Rabu , Rabu, Mei 16, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan