Pengeluaran dan Pencapaian hasil kerja Wan Su  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Pengeluaran

Sebahagian besar hasil-hasil tempahan Wan Su diterima dari pihak Istana atau orang-orang atasan. Cara demikian dianggap sebagai satu penghargaan oleh beliau. Seni ciptaannya kurang dipasarkan di tempat-tempat umum memandangkan kos jualan adalah tinggi di samping perlunya mengambilkira penghayatan yang rendah dikalangan masyarakat terhadap seni ukiran kayu.

Dari segi komposisi kaum, masyarakat melayu merupakan golongan pembeli utama yang memberi perhatian kepada hasil-hasil beliau. Hanya sejak akhir-akhir ini terdapat beberapa pembeli China. Tempahan dari lain-lain kaum belum lagi diterima setakat ini.

Pencapaian

Bukan sahaja tempahan-tempahan diterima, malah beberapa hasil karyanya dihantar untuk tujuan pameran atau pertandingan yang dianjurkan oleh agensi-agensi kerajaan, swasta dan persendirian. Di antara pertandingan-pertandingan yang pernah dirasai beliau ialah Pameran Seni Kraf Kayu bertempat di Dewan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Ampang Kuala Lumpur. Pertandingan tersebut diadakan sebanyak dua kali iaitu pada
 tahun 1971 dan 1972.

Di dalam kedua-dua pertandingan itu beliau telah mengusulkan dua rekabentuk ukiran yang dinamakan ukiran bunga timbul silat dan bunga tebuk tembus tanpa silat. Kedua-dua hasil rekaannya memenangi hadiah pertama dan kedua serta dijadikan hasil koleksi pameran di dewan tersebut.

Pada tahun 1974, Wan Su memasuki satu pertandingan bagi rekaan kapit buku. Turut serta ialah rakan-rakannya Encik Latif Long dan Encik Bakar. Sekali lagi hasil ciptaanya memperolehi tempat pertama. Keindahan dan keaslian identiti bahan itu mendorong pihak Muzium Negara menyimpannya sebagai bahan koleksi. Penghasilanbarangan kraf Wan Su juga mendapat penghormatan mempamerkan salah satu hasil-hasil ukirannya yang terkenal di Twons Bay, Australia dalam tahun 1975.

-- Tahun 1990 --

Artikel ini telah ditulis pada hari Rabu , Rabu, Mei 16, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan