Latar Belakang Kraf Logam Perak  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Seni pertukangan perak adalah satu daripada cabang kesenian orang-orang Melayu yang amat terkenal di negeri Kelantan. kemahiran pertukangan logam oleh orang-orang Melayu dipercayai telah wujud sejak zaman-berzaman, hasil pengaruh tamadun Hindu dan Islam yang memang terkenal dengan pertukangan barangan logam seperti emas dan tembaga.

Barangan perak yang dihasilkan terbahagi kepada 3 jenis iaitu:
a) Barang-barang kasar (serbaguna) - barang-barang dapur seperti pinggan mangkuk, teko dan sebagainya.
b) Barang-barang filigree seperti aksesori wanita dan cenderahati
c) Barang-barang perhiasan ikatan permata

Bagi masyarakat yang telah mengenali seni pertukangan perak filligree mempunyai keindahannya yang tersendiri. keindahan yang dinaksudkan ini bukan sekadar kehalusan ragam hiasan pada sesuatu hasil karya itu, malahan juga pada penciptaan satu-satu motif yang terselindung di sebaliknya mengikut daya imaginasi jiwa pencipta itu sendiri.

Kebanyakan barangan filligree memaparkan peralatan perhiasan diri yang menjadi kegemaran kaum wanita. Berbagai motif bunga-bungaan terdapat di dalam pertukangan perak filligree seperti bunga matahari, bunga cempaka, bunga orkid, bunga mawar dan lain-lain motif moden dalam rekacorak pertukangan filigree.

Rekaan motif pada barangan perak filligree bukan sekadar hiasan sahaja tetapi juga adalah manifestasi falsafah budaya Melayu melalui hasil cipta yang penuh simbolik.

-- Tahun 1987 --

Artikel ini telah ditulis pada hari Selasa , Selasa, Mei 22, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan