Pencapaian Tokoh Sepanjang Penglibatan Beliau dalam Industri Kraf  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Selama penglibatan saya di dalam bidang tenunan songket, pencapaian yang paling membanggakan adalah apabila hasil tenunan songket saya telah mendapat perhatian dari kalangan istana. Istana Negara misalnya, menempuh pakaian para penjawat istana sejak 10 tahun yang lalu, begitu juga Istana Maziah yag terletak di Kuala Terengganu, pernah menempah pakaian songket untuk kegunaan upacara tertentu di istana. Bukan sahaja dari dalam negara malah saya pernah menghasilkan persalinan songket untuk pasangan pengantin diraja dari Brunei.

Bagi saya kepercayaan yang diberikan oleh pihak istana kepada saya adalah satu pengiktirafan yang besar, kerana saya yakin mereka tidak memilih orang sebarangan untuk menjalankan tugas ini dan saya rasa cukup berbesar hati kerana terpilih.

Jenis hasilan kraf yang mendapat tempat di mata masyarakat tempatan dan antarabangsa

Samping songket adalah hasil tenunan yang paling mendapat tempat di mata masyarakat. Kini, pemakaian samping songket bagi kaum lelaki seolah-olah sudah menjadi kemestian. penampilan seseorang lelaki melayu mungkin dianggap tidak lengkap jika tidak bersamping terutamanya ketika menghadiri upacara keramaian seperti perkahwinan, perasmian dan perayaan. Oleh itu, corak dan adunan warna yang sesuai amat saya titik beratkan dalam penghasilan sesehelai kain samping. Gambar-gambar ini adalah antara koleksi samping songket yang saya anggap istimewa dan cukup tinggi mutu seni tenunannya.

Selain daripada samping songket, saya juga menghasilkan sarong songket serta selendang untuk wanita dan sut pengantin yang lengkap dengan bengkung dan tengkolok. Saya juga mempelbagaikan hasilan produk songket supaya penggunaanya tidak terhad sebagai pakaian sahaja, malah ia juga boleh dijadikan cenderamata sebagai tanda igatan. Jesteru itu, terdapat juga produk-produk lain yang dihasilkan iaitu seperti alas meja, alas kusyen (chair back), hiasan dinding, beg tangan, serta hiasan kepala seperti cekak rambut dan reben.


-- Tahun 2002 --

Artikel ini telah ditulis pada hari Khamis , Khamis, Mei 10, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan