Latar Belakang Wan Su  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Orang sederhana tinggi. Raut wajahnya yang serius menampakkan kesungguhan dan ketegasan. Ini jelas kelihatan ketika beliau menumpukan sepenuh perhatian mengukir sebuah kerusi. Walaupun usianya sudah meningkat 78 tahun, namu beliau masih tegap dan mampu menyempurnakan kerja-kerja yang biasanya dilakukan oleh anak-anak muda. Beliau tidak lain tidak bukan ialah Tuan Haji Wan SU Othman, seorang tokoh pengukir kayu terkenal di Terengganu.

Haji Wan Su atau lebih dikenali dengan panggilan Pak Su merupakan seorang anak watan dari negeri Che Siti Wan Kembang. Beliau dilahirkan di Pengkalan kubur, satu mukim antara sempadan Kelantan dan Thailand. Tetapi keluarga beliau sebenarnya berasal dari Patani, sebuah daerah yang terletak di selatan thai. Emaknya, Puan Wan Sari dan nenek Puan Nik Wan Limah juga berasal dari tempat yang sama. Bagaimanapun, semasa berumur 25 tahun, beliau berpindah ke Besut untuk menyekolahkan anak-anaknya. Disinilah Pak Su bermastautin bersama isteri dan keluarga sehinggalah sekarang.

Sebagaimana orientasi didikan yang diberi oleh ibu bapa kepada anak-anak mereka di kalangan masyarakat Melayu, keadaan yang serupa juga berlaku di dalam keluarga beliau. Pak Su tidak ketinggalan menerima didikan dan asuhan di dalam hal-hal agama. Ibunyalah yang bertanggungjawab mengasuh beliau sejak ayahnya meninggal dunia di kala Pak Su baru berusia 7 tahun. Beliau seterusnya dihantar mengaji dengan seorang guru agama. Segala nilai-nilai keagamaan yang dipelajari tidak dipersia-siakan begitu sahaja. ianya kemudia dijadikan amalan prinsip hidup Pak Su di samping mendidik sebelas orang anak-anaknya iaitu enam lelaki dan lima perempuan.

Sewaktu kecil, kehidupan. Pak Su tidak banyak berbeda dengan anak-anak muda kampung yang lain. Beliau gemar sekali bermain wau, satu jenis permainan yang diceburi setiap kali selepas musim menuai padi. Ketika usianya meningkat dua puluh tahun, kecenderungan beliau berubah kepada permainan sepak takraw. Secara tidak langsung permainan-permainan seperti ini dapat merapatkan lagi hubungan di antara beliau dan rakan-rakan sebaya yang lain.

-- Tahun 1990 --

Artikel ini telah ditulis pada hari Khamis , Khamis, Mei 10, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan