Sumbangan Tokoh Terhadap Industri Kraf  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Selama penglibatan saya di dalam industri tenunan songket, saya banyak berurusan dengan badan-badan yang berkaitan dengan industri kraftangan. Memang tidak dapat dinafikan kejayaan saya di dalam bidang ini mungkin tidak begitu teserlah tanpa bantuan yang telah mereka hulurkan. Oleh itu, saya merasakan sudah menjadi taggungjwab saya untuk menyumbangkan pula 'bahagian' saya sekadar yang termampu.

Badan-badan kraftangan seperti Syarikat Pemasaran Karyaneka Sdn Bhd. Kraf Holding Sdn Bhd, Johorcraft Sdn Bhd dan Batik Malaysia Berhad adalah antara yang mengambil bekalan songket dalam kuantiti yang besar untuk dipasarkan semula. Bantuan yang saya beri adalah dalam bentuk kemudahan kredit iaitu bayaran hanya dibuat setelah bahan berjaya dipasarkan. Selain daripada itu, saya juga membenarkan mereka meminjam koleksi kain songket untuk tujuan pameran, pertunjukan dan sebagainya.

Saya pernah memberi kursus kepada beberapa orang pelajar yang mengikuti latihan menenun songket di Perbadanan Kemajuan Kraftangan, Chendering, Kuala Terengganu. Kursus tersebut dijalankan di rumah saya sendiri supaya para pelajar mendapat pendedahan sepenuhnya mengenai teknik-teknik penghasilan songket. Jemputan seperti ini sering saya nanti-nantikan kerana dengan cara ini saja, kemahiran yang ada di dalam diri saya boleh diperturunkan kepada generasi akan datang.

-- Tahun 2002 --

Artikel ini telah ditulis pada hari Khamis , Khamis, Mei 10, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan