Latar Belakang Kraf Tenunan Pahang  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Salah satu seni perusahaan tangan Melayu yang menjadi kemegahan bangsa ialah bertenun kain. Seni bertenun memerlukan mutu ciptaan serta kemahiran yang tinggi. 

Kain Tenun Pahang merupakan kain yang bermutu tinggi serta mempunyai corak yang menarik. Corak Tenun Pahang biasanya berkotak-kotak, bercorak jalur berdiri dan jalur melintang. Benang kapas dan benang sutera merupakan bahan-bahan yang digunakan untuk proses tenunan. Kuning dari kunyit merupakan contoh warna dari bahan-bahan asli yang menjadi pilihan penenun. Kain Tenun Pahang boleh dijadikan kain sarung, samping dan juga pakaian tradisional. Pada masa sekarang, penggunaan kain Tenun Pahang telah disesuaikan untuk pelbagai kegunaan khususnya seperti untuk majlis makan malam.

Kampung Pulau Keladi yang terletak di daerah Pekan merupakan tempat berkembangnya seni Tenunan Melayu Pahang. Kemahiran ini telah diwarisi secara turun temurun oleh datuk nenek moyang mereka.

Kain Tenunan Pahang mengandungi elemen seni halus yang diwakili oleh warna, garis, jalinan, ruang, bentuk atau keseluruhan keharmonian itu sendiri. Unsur kehalusan seni dan reka cipta ini dilahirkan dalam hasil tenunan mereka. Panduan warna dan susunan garis pada Tenunan Pahang melambangkan keunggulan budaya setempat.

Artikel ini telah ditulis pada hari Rabu , Rabu, April 25, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan