Latar Belakang Azizah Ismail  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Puan Azizah Ismail merupakan satu-satunya tokoh yang bergiat cergas dalam bidang menenun kain Pahang. Dilahirkan di Johor Bahru pada tahun 1935 tetapi dibesarkan di Pekan, Pahang. Ibunya bernama Hendon Binti Ahmad, ayahnya pula Ismail Bin Bakar, seorang guru. Mempunyai 8 orang adik-beradik, 5 perempuan dan 3 orang lelaki. Hanya beliau saja yang menceburi bidang kain tenun Pahang .

Puan Azizah mendapat pendidikan formal sehingga darjah 3 di Pekan. Sewaktu kecilnya, setelah pulang dari sekolah, Puan Azizah selalu membantu kerja-kerja ibunya dan juga belajar mengaji Quran dari seorang guru Quran bernama Ustaz Omar. Beliau belajar menenun daripada Hajah Maimunah. Suami beliau Encik Zakaria Omar turut memberikan sepenuh galakkan kepada Puan Azizah.

Dari segi keaslian menenun, beliau betul-betul mengekalkan teknik dan cara seperti mana yang dipelajarinya daripada Hajah Maimunah. Tiada pengubahsuaian dilakukannya kecuali beliau juga turut mereka-reka corak fesyen.

Puan Azizah menjadikan perusahaan menenun sebagai profesionnya. Beliau, merupakan pengusaha kain Pahang sepenuh masa. Selain dari itu beliau memang terkenal sebagai pusat tenunan sutera. Sebelum adanya bengkel, kerja-kerja menenun dilakukannya di rumah sahaja. Kini setelah mempunyai bengkel, hampir keseluruhan kerja menenun dilakukannya di bengkel.

Setiap hari beliau akan memulakan kerja pada jam 9 pagi. Pukul 12.30 tengahari beliau akan pulang ke rumah. Jam 3 petang hingga jam 5 petang beliau akan kembali berada di bengkel . Waktu malam digunakannya untuk kerja-kerja menerau.

Tujuan utama Puan Azizah menghasilkan tenunan ialah untuk menambah pendapatan. Dalam masa sebulan beliau mampu menyiapkan 10 hingga 15 helai termasuk samping. Kain tenunan beliau bisanya dijual di bengkel. Pertubuhan atau agensi sering membuat tempahan dari Puan Azizah ialah Perbadanan Kemajuan Kraftagan Malaysia,  Syarikat Pemasaran Karyaneka, KEMAS dan LKNP.

Artikel ini telah ditulis pada hari Rabu , Rabu, April 25, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan