Latar Belakang Kraf Tembaga di Terengganu  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Seni kraf tembaga dipercayai warisan zaman pemerintahan Dong Son di Funan. Akibat pemberontakan menentang rejim pemerintahan menjelang tahun 800 masehi, ramai nelayan menjadi tukang ukir dan tukang logam berhijrah ke Thailand, Kepulauan Indonesia dan Tanah Melayu. Di sinilah mulanya perkembangan kebudayaan kemahiran seni logam di tanah Melayu, khasnya di Terengganu. Hari ini Negeri Terengganu mempunyai ramai pengusaha dalam barangan tembaga.

Barangan tembaga secara tradisional dibuat menggunakan acuan lilin, tetapi kini acuan pasir digunakan. Kebanyakan proses membuatnya masih menggunakan tangan di mana barangan tembaga putih diperoleh dengan cara mencampurkan tembaga dengan aloi tertentu. Barangan tembaga yang telah siap dibentuk biasanya dihasilkan dengan mesin. Sesetengahnya dihiasi dengan ukiran. Antara barangan tembaga yang dihasilkan oleh beliau ialah tepak sirih, perenjis air mawar, bekas basuh tangan, bekas habuk rokok, sudu, garpu, acuan kuih, periuk, gong dan sebagainya.

Artikel ini telah ditulis pada hari Rabu , Rabu, April 25, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan