Kepimpinan dan Ketokohan Hawa Ngah Salam  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Di kenali di tempatnya sebagai seorang pencipta warisan seni dan pakar dalam pembuatan labu sayong. Puan Hawa Ngah Salam seorang wanita gigih, berdisiplin dan sentiasa bertekad untuk maju dalam bidang yang diceburinya sejak beliau melibatkan diri dalam pembuatan labu sayong lebih kurang 57 tahun.

Mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu sehingga darjah 3 dan kemudian menerima pendidikan informal dari ibubapanya. Kemahiran yang diperolehi beliau merupakan warisan keluarga sejak turun-temurun yang kini diwarisi oleh anak lelaki beliau.

Cintanya kepada dunia seni kraf seramik mendorongnya untuk sentiasa berfikir memperbaiki dan mempelbagaikan mutu produknya mengikut arus sezaman. Beliau bukan sahaja mahir dalam pembuatan tradisional tetapi juga cekap dalam penggunaan teknik moden sehingga berupaya menghasilkan 7 hingga 10 buah biji labu dalam satu hari.

Kebijaksanaan beliau dalam menguruskan masa di antara keluarga dan kerjaya membuktikan kedua-duanya berjaya dicapai jika sentiasa berfikiran positif. Semangatnya yang sentiasa aktif dan peka pada perkembangan industri kraf seramik dapat dijadikan contoh dan inspirasi kepada pelapis muda untuk menceburi bidang ini.

Artikel ini telah ditulis pada hari Isnin , Isnin, April 23, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan