Kreativiti, Pengalaman dan Sumbangan  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

DAYA KREATIVITI DAN INOVASI

Puan Hajah Hawa mempunyai daya kreativiti yang tinggi dalam setiap aspek seni kraf seramik bermula dari bahan, pemprosesan hingga ke bentuk produk.

Jari-jemarinya yang halus berseni dalam membentuk labu telah menghasilkan produk yang begitu menarik, cantik dan kemas ditambah lagi dengan kombinasi antara teknik moden dengan tradisional.

Beliau satu-satunya pembuat tembikar yang mengasaskan teknik bunga tampal dalam hiasan tembikar.

Beliau turut mengambil kira citarasa pengguna yang mulai berubah, Puan Hajah Hawa telah menghasilkan labu sayong sebagai barangan perhiasan yang diserikan dengan gabungan motif asal bersama hiasan bunga yang direka sendiri bagi meningkatkan mutu produk kraf.

Beliau turut mengamalkan beberapa petua lama misalnya semasa menggali tanah, beliau akan memastikan ianya betul-betul baik dan berkualiti.

Puan hawa bukan sahaja mahir dalam pembuatan labu sayong tetapi juga menghasilkan labu gelugor, pasu bunga, labu puchong dan berbagai barang hiasan seramik. Hasil kerja tangan beliau telah mendapat tempat di kalangan pencinta seni, agensi-agensi kerajaan mahupun swasta.

PENGALAMAN, PENGLIBATAN DAN PENCAPAIAN

Dikenali sebagai seorang yang aktif, kreatif dan berdisiplin dalam menghasilkan kerja seni kraftangan maka tidak hairan jika hasil produknya mendapfat perhatian dari orang ramai dan juga pihak akhbar yang sentiasa ingin menulis rencana mengenainya. Liputan akhbar mahupun majalah mengenainya memberikan satu dorongan bagi beliau untuk terus maju. Begitu juga penyertaannya dalam pameran, pertandingan dan aktiviti yang dianjurkan. Walaupun tidak banyak anugerah yang dikecapinya, Puan Hajah Hawa tetap dianggap sebagai Tokoh Kraf Seramik di Persada Seni bagi mereka yang menghargai dan menilai seni dan jasa beliau. Berikut adalah pencapaian beliau selama penglibatannya dalam bidang seni kraf seramik :
  • 1996 - Dilantik sebagai Adiguru Kraf Seramik oleh Kraftangan Malaysia.
  • 1984 - Penghargaan WICITRA
  • Menjadi AJK Keselamatan dan Kemajuan Kampung Gajah, Perak
  • Menyertai Pameran anjuran Universiti Malaya, Muzium Negara, Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia
  • Produk beliau turut di pamerkan di Koleksi tetap di Muzium Negara, Muzium Taiping, Muzium Negeri Kedah dan beberapa hotel terkemuka tanahair.
  • Rencana Akhbar : 1987-“Hawa Mewarisi Kesenian Enam Keturunan” Berita Harian, 1973-“A Display Of Malay Handicraft” The Star dan 1977-“Dari Jari-jari Yang Lembut Terciptalah Labu Tanah Yang Bagus” (sebuah akhbar yang tidak dinyatakan)
  • 1976-“Feats At Clay” The Malay Mail

SUMBANGAN

Selain menghasilkan dan memasarkan barangan kraf, beliau juga telah mengikuti program-program yang dianjurkan oleh agensi kerajaan atau swasta sebagai salah satu usahanya untuk memperkenalkan produk-produk barangan kraf tempatan pada masyarakat setempat dan luar.

Beliau bergiat aktif dalam aktiviti KEMAS dan Persatuan Wanita Kampung disamping memberi tunjuk ajar kepada mereka yang berminat dengan harapan akan wujud pelapis muda untuk menceburi bidang seramik selain daripada anaknya.
Kerjasama beliau yang sentiasa diberikan kepada pihak kerajaan atau swasta dalam pelbagai perkara merupakan satu pengorbanan yang tidak ternilai.

Artikel ini telah ditulis pada hari Isnin , Isnin, April 23, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan