Adiguru Kraf Ukiran Kayu  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Seni ukiran di antara cabang seni yang telah lama wujud di negara ini. Ragam hias seni ukiran tempatan ini terkenal dengan nilai-nilai estetika yang tiada tolok bandingannya. Salah seorang tokoh yang ternama dalam bidang ukiran ini ialah Haji Wan Su Othman yang dilahirkan pada tahun 1909 di kampung Pengkalan Kubur, Kelantan dan kemudian menetap di Besut Terengganu. Mesra dengan panggilan Pak Su mempunyai 12 orang anak dan tiga daripadanya mewarisi kemahiran mengukir.

Beliau mula giat berkarya pada usia remaja dan faktor sosiolisasi, rakan sebaya, persekitaran serta dorongan keluarga telah menempatkan nama beliau sebagai tukang ukir yang ternama dan disegani. Datuk saudaranya Nik Wan Ali iaitu pengukir istana Raja Patani di Siam menjadi guru yang mengajar beliau kemahiran mengukir. Beliau membina bengkel mengukir yang dinamakan Balai Seni Ukir berhampiran dengan rumah dan di sinilah beliau bekerja menyiapkan tempahan yang diterima. Sentuhan seni beliau tersergam indah menghiasi antaranya Muzium Negara, Istana Maziah di Terengganu, Istana Abu Bakar di Pahang dan Istana Alam Shah, Selangor. Beliau turut memberi bimbingan kepada generasi muda yang berminat dalam bidang ukiran dan ada di antara mereka yang turut menempa nama dalam bidang ini.

Sumbangan beliau telah mendapat pengiktirafan dari pelbagai pihak. Pada tahun 1987 Kraftangan Malaysia melantik beliau sebagai Adiguru Kraf Ukiran Kayu dan pada tahun 1997 beliau dianugerah pula dengan gelaran Tokoh Seni Negara.

Artikel ini telah ditulis pada hari Khamis , Khamis, April 19, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan