Adiguru Kraf Tembaga  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Seni kraf tembaga dipercayai warisan zaman pemerintahan Dong Son di Funan. Seni ini turut berkembang di Semenanjung Tanah Melayu khususnya di Terengganu yang mempunyai ramai pengusa-pengusaha kecil tembaga. Salah seorang pelopor seni tembaga ialah Wan Abdullah bin Haji Muda. Dilahirkan pada tahun 1913 di Kampung Tanjung, yang merupakan sebuah perkampungan Melayu yang terletak di Kuala Terengganu.

Seperti kanak-kanak lain, Wan Abdullah dihantar ke sekolah agama dan di sinilah titik permulaan penglibatan beliau dalam pertukangan tembaga kerana secara kebetulan guru beliau merupakan tukang tembaga yang mahir. Mula serius menceburi bidang pertukangan tembaga pada usia 28 tahun. Beliau berguru dengan ramai tukang-tukang tembaga antaranya Haji Bakar Abdul Rahman danHaji Mat Cik.

Beliau menghasilkan periuk, acuan kuih dan kuali kemudia menjual kepada penduduk sekitar. Pada tahun 1984 beliau dengan seorang rakan kongsi telah membuka sebuah kedai yang menjual barangan tembaga. Permintaan terhadap barangan tembaga semakin meningkat dan beliau dibantu oleh beberapa orang pekerja bagi menyiapkan tempahan yang diterima. Logam tembaga yang ditempa dan diukir oleh Pak Wan dengan penuh kesungguhan menghasilkan barangan yang indah dan berkualiti menyebabkan namanya tersohor ke seluruh negeri. Kraftangan Malaysia telah melantik beliau sebagai Adiguru Kraf Tembaga pada tahun 1987. Beliau telah meninggal dunia pada 14 Mac 2004.

Artikel ini telah ditulis pada hari Khamis , Khamis, April 19, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan