Adiguru Kraf Tenunan Songket Sarawak  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Hajah Dayang Norsalam binti Pengiran Parsih yang berkemahiran menenun Songket Sarawak dilahirkan pada 4 Ogos 1943 di Kampung Dewan Rejang, Belawai, Sarawak. Beliau telah mewarisi kemahiran menenun ini daripada ibunya Puan Lui Majeni binti Tiong yang merupakan seorang penenun songket yang terkenal di daerah Belawai, Sarawak.

Hajah Dayang Norsalam mengambil inisiatif menambah baik hasil kerja tangannya dengan memperbaharui reka corak songket yang secara tidak langsung menjadi identiti kepada kain songket Sarawak. Antara reka corak yang sering digunakan adalah seperti Pucuk Rebung, Bunga Mawar, Tampok Pedada, Corak Emak Rebung, Bunga Cabit, Koyak Tersusun, Bunga Semalu dan Bunga Cengkih.

Hajah Dayang Norsalam sering dijemput untuk menjadi tenaga pengajar dan pakar rujuk dari dalam dan luar negara dalam usaha memartabatkan seni kraf tempatan. Sokongan dan kerjasama dari beberapa agensi serta individu menguatkan lagi semangat beliau untuk terus memulih dan memelihara seni kraf warisan ini. Pada tahun 1995 Kraftangan Malaysia telah melantik beliau sebagai Adiguru Kraf Songket Sarawak.

Artikel ini telah ditulis pada hari Isnin , Isnin, April 23, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan