Adiguru Kraf Tenunan Pahang  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Tenun Pahang Diraja merupakan antara tekstil keluaran tempatan yang sering mendapat perhatian. Kemahiran menenun ini dipercayai telah bertapak di negara ini sejak ratusan tahun lampau. Nortipah Abdul Kadir yang dilahirkan pada 8 November 1944 di Pulau Keladi adalah antara tokoh tenun Pahang yang disegani. Beliau merupakan generasi ke 12 Keraing Aji (Tok Tuan) iaitu salah seorang pembesar Bugis yang berhijrah ke Pahang dan telah menghidup dan memajukan semula kegiatan menenun di kalangan masyarakat tempatan.

Sejak turun temurun keluarga penenun-penenun ini tinggal di sekitar Pulau Keladi, Benta, Jambu, Mukim Langgar dan Pekan. Nortipah memperoleh kemahiran menenun ini sejak zaman remaja lagi. Minat yang mendalam menyebabkan beliau mudah menerima segala yang diajarkan. Sehingga kini beliau merupakan satu-satunya pewaris tenun sutera Pahang yang masih aktif. Beliau juga mahir menenun kain limar iaitu sejenis kain tenun tradisional yang telah pupus dan juga membuat sulaman tekat gubah. Pada tahun 2006 beliau telah dilantik sebagai Adiguru Kraf Tenun Pahang Diraja bagi menghargai sumbangan beliau dalam mempertahankan seni warisan bangsa.

Artikel ini telah ditulis pada hari Isnin , Isnin, April 23, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan