Adiguru Kraf Tenunan Mugah  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Sabnah binti Dullah merupakan penenun kain mugah yang amat disegani. Beliau dilahirkan pada tahun 1945 di Kampung Merabau, Kota Belud, Sabah dan dibesarkan dalam keluarga yang mahir menenun. Sejak berusia 10 tahun, beliau diajar menenun oleh ibu dan neneknya. Berbekalkan kemahiran menenun ini, beliau menyara enam orang adik-beradik selepas kedua ibu bapanya meninggal dunia.

Setiap helai kain tenun mugah yang beliau hasilkan dihiasi dengan reka corak yang tersendiri. Alam semulajadi seperti flora fauna, corak-corak geometrik dan unsur kosmos diadun menjadi reka corak kain tenunan beliau. Antara reka corak yang dihasilkan seperti Anunon, Tuara, Bakaki, Bunga Emas, Tialali, Lincu, Siku Keluang dan Sunding yang kemudiannya menjadi ikutan penenun-penenun kain mugah di sekitar Kampung Merabau.

Kepakaran Sabnah dalam menghasilkan kain tenun mugah telah menempatkan beliau sebagai salah seorang penenun kain mugah yang handal dan disegani terutama di sekitar Kota Belud. Bagi memastikan seni kemahiran tangan ini tidak pupus, beliau memberi bimbingan dan tunjuk ajar kepada penenun-penenun muda di sekitar Kampung Merabau. Kegigihan dan kepakaran beliau ini dijejaki oleh Kraftangan Malaysia dan telah melantik beliau sebagai Adiguru Kraf Tenun Mugah pada tahun 2002.

Artikel ini telah ditulis pada hari Jumaat , Jumaat, April 20, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan