Mohamed @ Mohd Daud Bin Yusof  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Untitled Document

BERKEMAHIRAN DAN PAKAR DALAM BIDANG KRAF WARISAN 
Mempelajari kemahiran pertukangan perak daripada keluarga iaitu daripada ibu dan bapanya sendiri. Produk ciptaan En.Mohamed @ Mohd Daud Bin Yusof sentiasa menjadi ikutan atau contoh kepada pengusaha kraf perak yang lain. Hasil produk beliau sentiasa dikagumi kerana kualiti dan kekemasan yang dihasilkan. Beliau mula berkecimpung di dalam bidang ini ke usia belasan tahun, beliau banyak menyumbangkan bakti mengembangkan kemahiran seni pertukangan perak melalui beberapa agensi dan pertubuhan antaranya:-

i.Kraftangan Malaysia 
ii.Karyaneka 
iii.Individu 

INOVASI DALAM MENGHASILKAN KARYA ATAU REKA CIPTA
En.Mohamed @ Mohd Daud Bin Yusof turut meneroka penggunaan alatan moden dalam seni pertukangan perak. Ia bertujuan untuk meluaskan lagi pasaran. Penggunaan alatan ini dapat mempercepatkan proses pertukangan namun kualiti dan keindahan kraf perak masih terus dikekalkan. Perkara yang paling penting kos pengeluaran dapat dikurangkan dan ia memberi peluang kepada semua lapisan masyarakat untuk memiliki barangan perak. Sungguhpun demikian beliau masih terus mengusahakan tekatan tradisional menggunakan tangan kerana permintaan terhadap produk ini masih tinggi.

PENGIKTIRAFAN DAN PENCAPAIAN 
Beliau pernah menerima pengiktirafan dari JPA iaitu Sijil Perkhidmatan Setia pada tahun 1993 dan menyertai seminar People To People Exchange Programme di Myanmmar pada tahun 2004. Kraftangan Malaysia sering membuat pengambaran dibengkel dan dokumentari tentang En.Mohamed @ Mohd Daud Bin Yusof berkaitan penghasilan produk kraf perak. Produk yang dihasilkan oleh En.Mohamed @ Mohd Daud Bin Yusof juga sering mendapat liputan daripada media massa (cetak dan elektronik) antara Utusan Malaysia, Sinar Harian, TV3, RTM dan banyak lagi rencana mengenai beliau.

SUMBANGAN DALAM PEMBANGUNAN INDUSTRI KRAF NEGARA 
Beliau turut memberikan sumbangan dalam membangunkan dan mengembangkan indsutri kraf negara. Beliau menjadi pakar rujuk dan tempat pembelajaran bagi pelajar praktikal daripada Institut Kraf Negara untuk membuat latihan industri dan beliau juga sentiasa menyokong aktiviti kraftangan dengan menerima pelatih Skim Khidmat Kraftangan untuk mempelajari teknik-teknik asas pembuatan produk perak.

Antara reka corak dan motif yang beliau gubah:-  
a. Pucuk Rebung 
b. Awan Larat 
c. Bunga Raya 
d. Daun Tapak Sulaiman 
e. Bunga Jawa dan lain-lain 
f. Menerima tempahan khas 


KOMITMEN YANG TINGGI DALAM MEMARTABATKAN SENI KRAF WARISAN NEGARA 
En.Mohamed @ Mohd Daud Bin Yusof seorang yang bersungguh-sungguh didalam mempertahankan serta mengekalkan produk kraf warisan daripada pupus atau dilupakan. Disamping itu juga, beliau menunjukkan kesungguhan untuk terus meningkatkan kemahiran dan sentiasa mengikuti perkembangan terkini dan mendapatkan maklumat terbaru didalam seni pembuatan produk kraf perak.

En.Mohamed @ Mohd Daud Bin Yusof telah memberikan sumbangan kepada masyarakat dan negara. Komitmen yang diberikan kepada setiap program-program anjuran kerajaan digunakan sepenuhnya seperti menjadi jurutunjuk bagi latihan-latihan pertukangan kraf perak. Beliau turut membantu mempromosikan barangan kraf perak dengan menyertai beberapa siri pameran dan demostrasi di dalam negara.

Artikel ini telah ditulis pada hari Jumaat , Jumaat, Oktober 11, 2013 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan