Md. Ghani Bin Mat  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Untitled Document

BERKEMAHIRAN DAN PAKAR DALAM BIDANG KRAF WARISAN 
Mendapat Pendidikan tertinggi di Sekolah Kebangsaan Ibrahim, Pasir Mas, Kelantan. Mempelajari kemahiran membuat blok batik dengan menghadiri kursus di Lundang, Kota Bharu, Kelantan.Blok batik yang dihasilkan oleh En. Md.Ghani Bin Mat sentiasa menjadi ikutan atau contoh kepada pengusaha kraf blok batik disekitar negeri Kelantan khususnya. Hasil produk beliau sentiasa dikagumi kerana kualiti dan kekemasan yang dihasilkan.

INOVASI DALAM MENGHASILKAN KARYA ATAU REKA CIPTA
Encik Md. Ghani Bin Mat turut menggunakan alatan moden dalam proses membuat blok batik sama ada yang hendak dijual atau tempahan khas kerana alatan ini dapat mempertingkatkan lagi proses kerja disamping menjaga kualiti produk. Pada masa yang sama beliau juga menggunakan kaedah tradisional didalam pembuatan blok batik ini. Kraftangan Malaysia Cawangan Kelantan memberikan bantuan berupa mesin belt sander untuk mempertingkatkan lagi kualiti blok batik yang dihasilkan oleh beliau. Produk yang dihasilkan oleh En. Md.Ghani Bin Mat juga sering mendapat liputan daripada media massa (cetak dan elektronik) antara Sinar Harian, TV3, RTM dan banyak lagi rencana mengenai beliau.

SUMBANGAN DALAM PEMBANGUNAN INDUSTRI KRAF NEGARA
En. Md.Ghani Bin Mat juga turut memberi sumbangan dalam membangunkan dan mengembangkan indsutri kraf negara. Sumbangan beliau adalah seperti menurunkan kemahiran kepada para pekerja-pekerja beliau terutamanya dan anak-anaknya. En. Md.Ghani Bin Mat menurunkan kemahiran yang dimilikinya melalui latihan yang diberikan kepada pekerjanya. Beliau juga menurunkan kemahiran tersebut kepada 2 orang anak-anak beliau iaitu Mohd Erri Azri dan Ahmad Adi Adli. Disamping itu juga, En. Md Ghani Bin Mat menurukan kemahiran yang dimiliki melalui kursus Latihan Jangka Pendek ( Blok Batik ) dan menyertai Skim Perantisan Kraf Warisan yang dianjurkan oleh Kraftangan Malaysia Cawangan Kelantan.

Antara reka corak dan motif yang beliau gubah:-
a. Pucuk Rebung
b. Abstrak
c. Bunga
d. Daun

KOMITMEN YANG TINGGI DALAM MEMARTABATKAN SENI KRAF WARISAN NEGARA 
En. Md. Ghani Bin Mat seorang yang bersungguh-sungguh didalam mempertahankan serta mengekalkan produk kraf warisan daripada pupus atau dilupakan oleh generasi akan datang. Disamping itu juga, beliau menunjukkan kesungguhan untuk terus meningkatkan kemahiran dan sentiasa mengikuti perkembangan terkini dan mendapatkan maklumat terbaru didalam seni pembuatan blok batik ini. Beliau merupakan seorang yang berusaha menambah ilmu dari masa ke semasa bagi meningkatkan kemahiran dalam menghasilkan blok batik ciptaan beliau dengan mengikuti bengkel yang diadakan oleh pihak tertentu. Selain daripada itu beliau selalu membuat rujukan keatas setiap bahan bacaan yang diperolehi terutamanya berkaitan blok batik.

Nilai falsafah dan identiti dalam memartabatkan kraf warisan
Setiap blok batik ciptaan beliau mempunyai identiti dan cerita yang tersendiri terutamanya blok batik yang mempunyai motif pucuk rebung.

Penyertaan dan kegiataan dalam masyarakat setempat 
Beliau juga sering melibatkan diri dengan masyarakat sekeliling dan aktiviti sosial. En. Md. Ghani Bin Mat bergiat aktif dalam setiap aktiviti kemasyarakat yang dianjurkan dikampung beliau.

Artikel ini telah ditulis pada hari Jumaat , Jumaat, Oktober 11, 2013 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan