Berkemahiran dan Pakar Dalam Bidang Kraf Warisan -Zulkafly  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Penghasilan karya / rekacipta

Encik Zulkafly in Pandak Bedin menghasilkan karya beliau yang tersendiri dalam penghasilan Produk Tembikar merupakan salah seorang pembuat tembikar yang masih aktif di Negeri Perak.
Rekacipta keluaran produk tembikar beliau mempunyai tarikan tersendiri dan sentiasa mendapat tempat dikalangan penggemar kraf tempatan. Buktinya beliau seringkali mendapat tempahan untuk menghasilkan produk tembikar dari pengunjung yang berkunjung ketempat beliau.

Tahap penghasilan karya / rekacipta

Pasaran Khusus (Niche market)
Tembikar yang dihasilkan beliau mendapat tempat oleh pengusaha-pengusaha seramik di luar negeri Perak dan sehingga kini terdapat 3 pengusaha yang yang sering memasarkan terbikar yang dihasilkan oleh beliau.

Karya / rekacipta yang menjadi ikutan (trend-setter)
Produk rekaan Encik Zulkafly bin Pandak Bedin mempunyai keunikkan yang tersendiri. Walaupun beliau merupakan salah seorang pengusaha kraf tembikar yang masih aktif di Perak, produk beliau juga menjadi ikutan kepada pengeluar tembikar yang lain.

Inovasi dalam menghasilkan karya atau reka cipta
Encik Zulkafly juga seiring dengan pembangunan negara dimana beliau tidak menolak pembaharuan dalam penghasilan produk kraf keluaran beliau. Beliau sentiasa menerima idea – idea baru terutamanya daripada pihak pelanggan untuk mempelbagaikan reka bentuk tembikar serta kaedah yang dapat mengeluarkan produk secara cepat. Encik Zulkafly juga sentiasa berkerja keras untuk meningkatkan pengeluaran tembikar yang dihasilkan oleh beliau . Melalui inovasi mesin dan peralatan yang digunakan, beliau berjaya meningkatkan jumlah pengeluaran disamping menjimatkan masa.

Pengiktirafan dan pencapaian

Pengiktirafan ke atas kepakaran
Meskipun telah menceburi bidang pembuatan kraf pembuatan tembikar ini selama 38 tahun, beliau masih belum pernah menerima sebarang pengiktarafan.

Pengiktirafan ke atas karya / reka cipta
Selama 38 tahun, beliau masih belum pernah menerima sebarang pengiktarafan.

Pencapaian kerjaya
Sepanjang 38 menceburi bidang pembuatan tembikr, Encik Zulkafly telah menubuhkan syarikat beliau sendiri. Beliau juga mempunyai bengkel kraf sendiri dengan bantuan Kraftangan Malaysia dan mampu membeli kesemua peralatan pengeluaran dengan hasil titik peluh beliau sendiri..

Dokumentasi
Produk yang dihasilkan oleh Encik Zulkafly belum mendapat liputan mana-mana media lagi

Artikel ini telah ditulis pada hari Khamis , Khamis, Oktober 10, 2013 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan