Berkemahiran dan Pakar Dalam Bidang Kraf Warisan  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Penghasilan Karya / Reka Cipta
En. Ramadas berkemahiran dalam pembuatan seramik india yang diwarisi oleh ayahnya yang merupakan pakar dalam pembuatan seramik india.

Pasaran Khusus (Niche market) 
Kini, En. Ramadas sentiasa mendapat tempahan dari seorang pemborong yang membekalkan seramik india ke Negeri Sembilan, Johor dan Melaka.

Karya / Reka Cipta yang menjadi ikutan (trend-setter) 
Produk seramik india yang dihasilkan beliau sering menjadi ikutan oleh tukang kraf seramik india setempat. Antara produk yang menjadi ikutan adalah seperti labu air, buyung air dan buyung kontemporari (hiasan).

Inovasi dalam menghasilkan karya atau reka cipta 
En. Ramadas turut menggunakan alatan moden dalam proses membuat seramik india kerana alatan ini dapat mempertingkatkan lagi proses kerja di samping menjaga kualiti produk. Pada masa yang sama juga beliau menggunakan kaedah tradisional di dalam pembuatan seramik india ini. Kraftangan Malaysia memberi bantuan berupa mesin Potter's Wheel untuk mempertingkatkan lagi kualiti dan kuantiti seramik india yang dihasilkan oleh beliau.

Pengiktirafan dan Pencapaian 
Anugerah Tukang Ulung sempena Hari Kraf Kebangsaan 2011.
Anugerah Usahawan 1982 anjura Majlis Amanah Rakyat (MARA).

Pencapaian Kerjaya
  • Sepanjang menceburkan diri dalam perusahaan kraf seramik india, En. Ramadas telah berjaya menubuhkan sebuah bengkel dengan lima (5) orang pembantu di kalangan ahli keluarga.
  • Perusahaan beliau telah mendapat perhatian dari pihak Kraftangan Malaysia apabila beliau telah menerima bantuan berupa sebuah bengkel beserta peralatan (Potter's Wheel).
  • Hasil jualan beliau sepanjang tahun 2011 sebanyak RM 37,680.00, manakala sehingga September 2012 sebanyak RM 41,445.00. 
Dokumentari
Kemahiran En. Ramadas sering mendapat liputan media cetak dan elektronik seperti dari akhbar Utusan Malaysia, Kosmo, TV1 dan TV2 dan TV3.

Artikel ini telah ditulis pada hari Selasa , Selasa, Disember 18, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan