Pengalaman, Penglibatan dan Pencapaian Che Mud  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Che Mud bin Che Awang berasal dari Negeri Kelantan Darul Naim dan kini menetap di Kampung Bunuhan, Tumpat, Kelantan. Walaupun tidak pernah menerima pendidikan formal beliau memiliki kemahiran dalam pelbagai bidang kraf. Beliau pakar membuat Jebak Puyuh, Wau dan Wayang Kulit. Selain daripada itu, beliau juga mempunyai Ilmu Main Puteri, salah satu cara perubatan tradisional di Kelantan.

Penglibatan beliau dalam bidang kemahiran membuat jebak puyuh ini bermula semenjak beliau masih kanak-kanak lagi. Sewaktu beliau kecil, beliau sering mendampingi datuk saudaranya yang sangat gemar menangkap puyuh dan mahir membuat Jebak Puyuh.

Oleh kerana minat yang mendalam, beliau tidak pernah melepaskan peluang memerhatikan cara-cara datuknya membuat Jebak Puyuh. Suatu hari apabila datuknya meninggalkan kerja-kerja membuat Jebak Puyuh seketika, tanpa membuang masa beliau mengambil kesempatan itu telah menyiapkan Jebak Puyuh tersebut. Semenjak dari itu datuk saudaranya telah mula mengajar beliau cara-cara membuat Jebak Puyuh secara serius.

Beliau menggunakan teknik tradisional yang rumit tetapi tidak memerlukan kos yang tinggi. Kebanyakkan bahan-bahan yang perlu digunakan diperolehi dari hutan di sekitar tempat tinggal beliau.

Jebak Puyuh yang dihasilkan oleh Che Mud ini sebenarnya telah diperbaharui reka bentuknya berdasarkan bakat dan ilham beliau sendiri. Reka bentuk jebak ini diilhamkan dari badan burung puyuh itu sendiri.

Beliau memperindah Jebak Puyuh dengan ukiran dan ikatan. Hasilnya, sungguh menarik sekali dan tiada siapa yang menyangka barangan kraf secantik itu hanyalah sebuah jebak memikat puyuh.

Hasil kreativiti beliau kini dipelbagaikan kegunaannya. Jebak Puyuh kini dijadikan sebagai alat hiasan rumah yang indah dan unik.

Kemahiran yang dimiliki oleh Che Mud ini telah membawa beliau ke Amerika Syarikat bagi mempromosikan seni warisan bangsa.

Beliau sering menerima tempahan membuat Jebak Puyuh daripada mereka yang berminat memilikinya.

Beliau juga telah dilantik sebagai Adiguru Kraf Jebak Puyuh pada tahun 1989 oleh Kraftangan Malaysia.

Kini kemahiran membuat Jebak Puyuh yang dahulunya hanyalah merupakan hobi, kini ia turut mendatangkan hasil pendapatan sampingan kepada beliau.

Artikel ini telah ditulis pada hari Isnin , Isnin, April 23, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan