Kepimpinan dan Ketokohan Lim Swee Kim  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Puan Lim Swee Kim yang dilahirkan di Kelantan pada 17 Jun 1933. Setelah berkahwin beliau menetap di Pulau Pinang dan mengusahakan sulaman bagi menambah pendapatan keluarga.

Mula mempelajari seni sulaman sejak beliau berusia 8 tahun. Kepakaran menyulam diwarisi daripada ibunya. Beliau menguasai kemahiran menyulam pada usia 15 tahun dan sejak itu beliau menceburi bidang ini secara sepenuh masa.

Beliau berpindah ke Pulau Pinang mengikut suami dan meneruskan kerjaya menyulam bagi menambah pendapatan keluarga. Beliau menyulam pakaian, cheongsam dan juga kebaya.

Pada tahun 1965 beliau dibantu oleh beberapa orang pekerja bagi menyiapkan tempahan sulaman yang semakin bertambah. Permintaan terhadap sulaman mula berkurang sekitar tahun 1985 namun demikian keadaan ini tidak pernah mematahkan semangat beliau.

Pada tahun 2000 apabila Buku Kebaya Nyonya dilancarkan oleh YAB Datin Seri Endon Mahmood permintaan terhadap kebaya kembali meningkat. Beliau menerima tempahan sebanyak 20 helai kebaya setiap bulan.

Artikel ini telah ditulis pada hari Isnin , Isnin, April 23, 2012 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan