Allahyarham Ibrahim Bin Ismail  

Ditulis oleh : Bahagian Pemuliharaan Kategori :

Untitled Document

KEPIMPINAN DAN KETOKOHAN

Haji Ibrahim Bin Haji Ismail berasal dari Kampung Sireh, Pintu Geng, Negeri Kelantan Darul Naim dan kini menetap di Lorong Pasir Kota, Pintu Geng. 

Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Kota dari darjah 1 sehingga darjah 4. Kemudian beliau bertukar ke Sekolah Padang Garong dan menyambung alam persekolahan sehingga tamat darjah 6. 

Penglibatan beliau dalam bidang kemahiran perak bermula usia seawal 12 tahun lagi. Ketika itu hanya ingin mencuba sahaja, tetapi lama kelamaan minat terhadap kemahiran barangan perak mula timbul. Sewaktu berusia 19 tahun beliau bekerja sebagai seorang guru dan pada masa yang sama juga beliau membuat barangan perak secara sambilan. 

Oleh kerana minat yang mendalam, beliau telah berhenti kerja menjadi guru dan melakukan kerja sepenuh masa didalam bidang perak. Beliau telah mempelajari selok-belok bidang pembuatan barangan perak ini daripada atuk saudara beliau iaitu Haji Deraman Bin Hussin. Beliau juga pernah bekerja dengan Kraftangan Malaysia dan memegang jawatan sebagai tenaga pengajar barangan perak pada satu ketika dahulu. Sehingga kini minat beliau terhadap kemahiran perak tidak pernah luntur, tetapi masalah kesihatan telah membataskan pergerakkan beliau. 

DAYA KREATIVITI DAN INOVASI 

Haji Ibrahim Bin Ismail lebih suka memasarkan barangan buatan beliau secara terus kepada pelanggan. Ini kerana pelanggannya dapat melihat hasil kerja tangannya yang halus serta dapat terus berurusan dengan beliau. 

Sepanjang pengelibatan beliau, beliau juga pernah menerima tempahan daripada kerabat di raja Negeri Kelantan, Dewan Negara untuk membuat cokmar. Dan beliau juga tempahan dari seluruh Malaysia. 

Untuk membuat satu cokmar ia mengambil masa selama 6 bulan. Hanya orang yang memiliki kepandaian yang tinggi terhadap kemahiran perak sahaja yang mampu membuatnya. Setiap cokmar berukuran sepanjang 5 kaki lebih. Cokmar yang asalnya merupakan alat senjata diubah bentuknya menjadi sebuah alat lambang kebesaran dan kuasa. Selain itu, Tuan Haji Ibrahim juga membuat produk perak yang lain. 

PENGALAMAN, PENGLIBATAN DAN PENCAPAIAN 

Kemahiran beliau dalam kemahiran perak ini telah mendapat tempat di kalangan orang ramai dan beliau mula menerima tempahan dari orang luar dan orang-orang kenamaan. 

Beliau sering menerima tempahan membuat barangan perak daripada mereka yang berminat memilikinya. 3. 

Beliau adalah bekas Adiguru yang telah dilantik oleh Kraftangan Malaysia sebagai Adiguru Kraf Perak. 

SUMBANGAN 

Kejayaan demi kejayaa, beliau sering diundang untuk membuat demostarasi di MAHA Kuala Lumpur pada tahun 80an.

Artikel ini telah ditulis pada hari Jumaat , Jumaat, Oktober 11, 2013 di bawah kategori . Anda boleh mengikuti artikel ini melalui comments feed .

0 ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan