Tujuan utama beliau menceburkan diri sepenuhnya dalam bidang ukiran kayu ini ialah kerana minat yang begitu mendalam dalam seni ukir yang melambangkan masyarakat Mahmeri. Selain itu atas kesedaran beliau untuk mengekalkan seni warisan kraf ini menyebabkan beliau meneruskan usaha ayahnya untuk menghasilkan produk ukiran ini.
Kebanyakan kerja dan hasil kraf yang dihasilkan didokumentasi dan dirakam oleh badan-badan penyiaran seperti RTM, TV3,akhbar-akhbar tempatan dan majalah.
Antara contoh-contoh produk yang dikeluarkan oleh kebanyakan pengukir adalah hasil dari tunjuk ajar yang telah diberikan oleh beliau adalah Moyang Buaya, Moyang Gendi, Moyang Puting Beliung , Moyang Tanjung, Moyang Goyang, Moyang Tenung Mengidam, Moyang Pucuk Paku, Moyang Sauh, Moyang Bujam, Moyang Ba’ai, Moyang Pelimbai, Moyang Tok Naning, Moyang Katak Kaler, Moyang Kotak Daun, Moyang Sepua Air, Moyang Badi Gajah, Moyang Harimau Berantai, Moyang Tupai Belalang, Moyang Kelolong, Moyang Melur
Artikel ini telah ditulis pada
hari Isnin
, Isnin, April 23, 2012
di bawah kategori
Pion Anak Bumbung
. Anda boleh mengikuti artikel ini melalui
comments feed
.
Catat Ulasan